پایان مرمت و ساماندهی قلعه شهر آباد بافق

بافق"علی حسن پور خبرنگاریزدفردا :سرپرست اداره میراث فرهنگی و گردشگری بافق پیرامون موقیعیت قلعه شهرآباد گفت: قلعه مذکور با مساحت حدود 900 متر مربع در شمال شهرستان بافق در مجاورت کمربندی قرارگرفته است. این قلعه به دستور رستم ساخته شده و به شهریار فرزندش واگذار گردیده که به همین علت به نام قلعه شهر آباد مشهور است.


"عباس قدیریان " افزود: این قلعه دارای یک برج با 16 جایگاه تیراندازی و یک سنگ انداز بالای درب ورودی آن قرار دارد. مصالح به کار رفته در قلعه خشت و گل است در ورودی قلعه یک هشتی با پوشش گنبدی شکل می باشد که در گذشته به عنوان خنک جا از آن استفاده می شده و داخل قلعه 14 اتاق با نظم خاصی دیده می شود که محل زندگی ارباب و رعیت در گذشته بوده و از خصوصیات دیگر آن وجود راهروها و ایوان های متعدد و بزرگی است که در داخل قلعه در فصل گرم تابستان از آن استفاده می شده است.


وی تصریح کرد: این قلعه با اعتباری بالغ بر 130 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و در مدت 3 ماه مرمت و باز سازی شده است و از جمله اقدامات مرمتی قلعه می توان به زیرسازی و استحکام بخشی دیوارها ، مرمت و بازسازی برج ، احداث سقفها ی فرو ریخته ، کاهگل بدنه و احداث دیوار ضلع شمالی که کاملا تخریب شده بود اشاره کرد.


گفتنی است این قلعه مربوط به دوره قاجاریه است و به شماره 15056 مورخ 24/12/84 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا